Músculs respiratoris ( I )

Molts són els corredors que en els seus primers quilòmetres com runners tenen dubtes i pregunten a altres corredors com és la millor manera de respirar mentre es corre. Normalment la pregunta sol ser si s’agafa l’aire pel nas, per la boca o per tots dos alhora. Totes aquestes inquietuds deixen de ser-ho quan el corredor interioritza el seu propi ritme de respiració, sent en la majoria dels casos el de dues inspiracions seguides per a a continuació fer dues exhalacions seguides.

Nas o boca? La resposta ve donada per la pròpia experiència, ja que el volum ventilatori va augmentant linealment amb la intensitat es produeix un moment en el qual és simplement impossible no inhalar amb nas i boca. Recordo en els meus inicis com a corredor, que un atleta amb molts anys d’experiència i quilòmetres a les seves cames em va dir que si podia agafar aire amb les orelles, que no ho dubtés i que ho fes. Això ja dona una idea de la importància que la captació d’aire té i del posterior transport d’oxigen als músculs.

I a partir d’aquest moment en el qual el corredor ja té interioritzat el mecanisme de la respiració, aquesta s’oblida i forma part d’un patró natural automàtic. Ara el corredor es concentra en els quilòmetres, les sèries, els ritmes, els plans d’entrenament, el tipus de sabatilles i en molts aspectes relacionats amb el que és la carrera en si, ja que al corredor li agrada córrer i en una gran majoria de casos li falten els coneixements suficients per a portar un entrenament eficient. En aquestes circumstàncies el corredor s’oblida o desconeix altres aspectes que tenen la seva importància a l’hora de parlar de rendiment. En articles anteriors s’ha insistit sobre la importància de l’entrenament de força i s’han tocat aspectes molt generals de nutrició.

No obstant això, hi ha un aspecte molt oblidat des del punt de vista esportiu (no pas des de l’òptica de la clínica) que és el del sistema pulmonar i la seva influència en el rendiment esportiu.

Sabem que a través de la respiració es capta oxigen que mitjançant l’hemoglobina i a través del bombament del cor és portat als òrgans de cos a través de la sang perquè s’atenguin les necessitats de funcionament de l’organisme. En el cas del múscul, aquest funcionament és el de contracció i conseqüentment aquesta té una relació directa amb la carrera.

En carrera i a mesura que anem augmentant el ritme augmenten les necessitats energètiques i amb això augmenta també el rendiment cardíac, que no és una altra cosa que el volum de sang bombat per minut. Aquest augment és lineal amb la intensitat de l’exercici fins que aconsegueix el seu màxim. A partir d’aquí, encara que hi hagi fins i tot un augment de ritme de carrera ja no augmenta més i es manté estable fins a l’esgotament. Això ens indica que el rendiment cardíac és un limitant del rendiment.

En paral·lel el volum ventilatori, expressat en litres d’aire inhalats per minut també va augmentat de manera més o menys lineal fins a aconseguir el seu màxim en aquest punt d’esgotament. No obstant això, aquest màxim ventilatori és inferior al que s’aquesta mateixa persona aconsegueix en un escenari d’hiperventilació voluntària, o cosa que és el mateix, encara podria augmentar aquests litres per minut de ventilació ja que no ha arribat al seu màxim potencial.

Per a poder respirar i molt especialment en la fase d’inhalació, es posen en marxa una sèrie de músculs respiratoris que tenen la mateixa tipologia que qualsevol dels músculs locomotors de les cames, per la qual cosa també necessitaran oxigen per a exercitar la seva funció. S’estima que el consum d’oxigen d’aquests músculs respiratoris aconsegueix entre un 8 i un 16% del VO2max en exercicis d’alta intensitat i que segons estudis realitzats per diversos fisiòlegs de l’esport el rendiment cardíac assignat a aquests músculs està entre el 14 i el 21% quan el rendiment cardíac és un limitant del rendiment.

Sembla lògic que si poguéssim entrenar aquests músculs respiratoris ajudaria al rendiment.

Això té unes implicacions en el rendiment esportiu que poden arribar a ser rellevants. Els músculs respiratoris competeixen amb els locomotors en la captació d’oxigen i presenten fatiga igual que els locomotors amb una disminució de la potència d’inhalació màxima.

Dit de forma més comprensible aquests músculs també es fatiguen, van perdent força a l’hora d’agafar aire i això té conseqüències en el rendiment esportiu tant en proves d’intensitat com en aquelles d’esforços prolongats tipus mitja marató o marató.

Diversos assajos en esportistes han demostrat que mitjançant mecanismes externs s’ajuda als músculs respiratoris (una cosa comparable a la respiració assistida en hospitals) existeix una relació directa en la percepció d’esforç tant en els músculs locomotors, disminueix la sensació de falta d’aire (dispnea) i augmenta la durada de l’exercici fins a l’esgotament entre altres aspectes.

A més de tot l’anterior en tenir els músculs respiratoris la mateixa tipologia que els músculs locomotors, la fatiga d’aquests músculs respiratoris poden induir a reposades de l’organisme que afectin conjunt del sistema muscular incloent els músculs locomotors mitjançant una reducció dels impulsos corticals descendents i una possible restricció de l’arribada de sang a aquests el que provoca una perduda de rendiment en aquests músculs i sensació de cansament. Lògicament això provoca un rendiment compromès.

Però no solament això, diversos estudis demostren que existeix una interferència a manera de competència entre els músculs respiratoris i els locomotors que té també una implicació directa en el rendiment. Dit d’una altra manera, que els músculs respiratoris poden “robar” oxigen que deixa d’anar als locomotors i emetre senyals al cervell de descens d’activitat per cansament.

Amb tot l’anterior, cal preguntar-se si l’entrenament específic dels músculs respiratoris contribueix a una millora del rendiment o si simplement no és necessari i amb la pròpia activitat de l’esport aquests ja milloren els suficient.

Per a contestar a això, res millor que acudir als estudis realitzats en els últims quinze anys que demostren que efectivament l’entrenament dels músculs respiratoris condueix a una millora del rendiment, demostrat segons diverses variables i a un desplaçament de la corba de lactat cap a la dreta i cap avall, que és un dels objectius de tot entrenador i que té lògica si pensem que aquest grup de músculs intervé intensament en la carrera com ja sabem tots.

En un següent article parlarem de mètodes d’entrenament de la musculatura respiratòria.

+ posts

1 comentari a “Músculs respiratoris ( I )”

Feu un comentari

Item added to cart.
0 items - 0.00